Τετάρτη, Νοεμβρίου 28, 2007

Αγ. Γεώργιος - Πρίζα (2048μ.) – Συρράκο

Το Συρράκο βρίσκεται 52 χλμ. Νοτιανατολικά της πόλης των Ιωαννίνων, περίπου 1,5 ώρα οδικώς. Το οδικό δίκτυο είναι σχετικά καλό, στενό όμως και με πολλές στροφές.
Στη διαδρομή μέχρι να φτάσεις στο Συρράκο έχεις την ευκαιρία όπως πάντα να θαυμάσεις το υπέροχο τοπίο, ενώ μπορείς να κάνεις μία στάση στη γέφυρα Τσίμποβο
από όπου ξεκινάνε και αρκετές καταβάσεις rafting στον ποταμό Άραχθο.
Συνεχίζοντας τη διαδρομή θα σταθείτε σε ένα σημείο όπου στα τέλη της δεκαετίας του 50, έγινε ένα φοβερό δυστύχημα, όταν λεωφορείο γεμάτο με καθήμενους αλλά και όρθιους επιβάτες, στην προσπάθειά του να κάνει όπισθεν για να πάρει την στροφή, έπεσε σε βάθος γκρεμού 600 περίπου μέτρων. Επιζώντες ήταν γύρω στα 2-3 άτομα, λένε οι ντόπιοι, ωστόσο όλα τα γύρω χωριά βυθίστηκαν σε βαρύ πένθος καθώς ήταν και μέρες Χριστουγέννων και αρκετοί από τους επιβάτες είχαν κατέβει στην πόλη για τα καθιερωμένα ψώνια τους.

Εμείς σταματήσαμε λίγο πιο έξω από το Συρράκο, στην εκκλησιά του Αι-Γιώργη.
(στη photo φαίνεται το Συρράκο αλλά και η Πρίζαπάνω αριστερά )

Από εκεί ξεκινήσαμε την ανάβασή μας… με στόχο την κορυφή Πρίζα (στα 2048μ.) όπου όταν ο καιρός είναι καθαρός, βλέπεις αμφιθεατρικά τη μικρή και τη μεγάλη Ολύτσικα (Τόμαρος), όλο το λεκανοπέδιο των Ιωαννίνων, το Μιτσικέλι, το όρος Περιστέρι, το όρος Κακαρδίτσα, Καταφίδι και Στρογγούλα (όλα αυτά στην οικογένεια των Τζουμέρκων)…

Η ανάβασή μας κράτησε 3 ώρες. Εδώ δεν είχαμε κάτι ιδιαίτερο να θαυμάσουμε σε χλωρίδα, αφού το βουνό είναι γυμνό. Μόνο ένα σμήνος από πουλιά ακούστηκε κάποια στιγμή και οι ντουφεκιές από κάποιους κυνηγούς.









Αυτό όμως που σε κρατούσε σε εγρήγορση και σε έξαψη ήταν το γεγονός ότι η ανάβαση γινόταν από κορυφογραμμή σε κορυφογραμμή, με το τοπίο να εναλλάσσεται από γυμνό και βραχώδης από τη μια και από την άλλη σε απότομο χιονισμένο.

Ένιωθα τα μάγουλά μου ξαναμμένα, μα η κρύα αύρα του χιονιού που αντανακλούσε πάνω μου, ήταν σαν ένα πρωινό δροσιστικό πλύσιμο προσώπου!

Δυστυχώς από ώρα είχε αρχίσει να κατεβαίνει το σύννεφο και έτσι πέσαμε σε ομίχλη. Μια εμπειρία φανταστική πάνω στο βουνό, με τους ορειβάτες να ανασυντάσσονται, να ακούγονται οι σφυρίχτρες παρουσίας και να αφήνουν σημάδια πάνω στο χιόνι για αυτούς που είχαν μείνει λίγο πιο πίσω.









Πιάσαμε την κορυφή λίγο αργότερα, καθίσαμε μια ώρα για ξεκούραση και κουβέντα, ωστόσο η Πρίζα δεν μας αντάμειψε με την θέα της. Παραμείναμε όσο μπορούσαμε μήπως και καθαρίσει ο καιρός, το κρύο όμως έκανε αρκετά αισθητή την παρουσία του. Έτσι άρχισε η κατάβαση… Η πλαγιά ήταν χιονισμένη, το χιόνι όμως μαλακό και αφράτο. Άλλοι προτίμησαν μια «τσουλήθρα», άλλοι κατέβηκαν από τα πέριξ, και άλλοι περπάτησαν καμαρωτοί – καμαρωτοί αφήνοντας τα ίχνη τους για όσους υπόλοιπους είχαν την διάθεση να ακολουθήσουν.

Μετά από 2 ώρες φτάσαμε στο Συρράκο, χτισμένο αποκλειστικά με πέτρα, διατηρώντας την παραδοσιακότατη ομορφιά του με τα επίσης πέτρινα καλντερίμια. Το χωριό δεν έχει μόνιμους κατοίκους, παρά μόνο κάποιους φύλακες – εργάτες και ένα – δυο καφενεία για τους επισκέπτες.
Αξίζει να αναφερθεί ότι το Συρράκο είναι η πατρίδα του ποιητή πεζογράφου Κώστα Κρυστάλλη (διαβάστε στο σχετικό σύνδεσμο τον «Σταυραητό» του)
καθώς και του πρώτου συνταγματικού πρωθυπουργού της χώρας Ιωάννη Κωλέττη.
Μπήκαμε στο καφενείο-ψησταριά-εστιατόριο της κυρά Ευρυδίκης και καθίσαμε κοντά στο τζάκι… Προτίμησα ένα καυτό βουνίσιο τσάι καθότι τσίπουρο δεν πίνω και κάπου εκεί ήρθαν πάλι οι ιστορίες για το χωριό, για τους ντόπιους κατοίκους, για τα βουνά…μας…

Εις το επανιδείν!

20 σχόλια:

seizeTHEsky είπε...

Πολύ όμορφη πρέπει να ήταν η διαδρομή! Κρίμα που δεν σας αποζημίωσε και η κορυφή, την άλλη φορά ίσως!

Έχω και καταγωγή από Ήπειρο (σ’ ένα χωριό 30χλμ έξω από τα Γιάννενα) αλλά δεν έχω καταφέρει να πάω στο χωριό ακόμα. Ελπίζω κάποια στιγμή. Όπως ελπίζω να ξανακάνω και πεζοπορία σ’ εύκολες διαδρομές (όχι ορειβασία γιατί απλά δεν ξέρω).

Καλή συνέχεια και στο blog αλλά και εκεί στα όμορφα βουνά μας!
(Φοβερή και η φωτό στο προφίλ σου! Λατρεμένα πλάσματα!)

Μαριλένα είπε...

Διαβάτη μου, τι εξαιρετική εκδρομή!

Και πόσο σε "ανεβάζει"η αφήγηση
(αν εξαιρέσουμε την ιστορία με το λεωφορείο, φυσικά).

Ο καημένος ο Κρυστάλλης, θυμαμαι τις αναφορές γι' αυτόν από τον Λουντέμη.

Να είσαι καλά, να πηγαίνεις και να τα μεταφέρεις και σε μας :))

σε φιλώ
καλό απόγευμα :)))

(για άλλη μια φορά, εξαιρετική η μουσική σου επιλογή :))

ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ είπε...

Πες μου τώρα, πως δε νιώθεις ΘΕΟΣ εκεί στα ψηλά...
ΜΑΓΕΙΑ ΕΙΝΑΙ
ΠΑΡΑΜΥΘΕΝΙΑ ΑΙΣΘΗΣΗ!

Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιές

αντωνης είπε...

καλησπεριζω την "πατριδα" με τα ωραια της τοπια.
:)))

Thalassini είπε...

Nα σου πω τι θα γίνει με σένα ;;; Τι ωραία διαδρομή και αυτή , και η αφήγηση.Χαίρομαι που τουλάχιστον μαι από τις δυό μας βρέθηκε σε βουνό!!!
Θυμήθηκα και τη γιαγιάκα μου που τη
έλεγαν Ευριδίκη!

Σε φιλώ πολύ!

Ανώνυμος είπε...

σπουδαια αναβαση...πρωτογνωρες, δυνατες εμπειριες...

φανταζομαι την εσωτερικη αγαλλιαση που θα ειχες επιστρεφοντας απο την καινουρια σου εξορμηση!

δεν εχω λογια...ακουγονται τοσο μακρινα κι εξωπραγματικα αυτα τα αγκαλιασματα της φυσης -εδω στην τσιμεντενια φυλακη- που μου 'ρχεται να κλαψω!!! (βαζει ενα χερακι και η μουσικουλα σου)

καλο μηνα καρδια μου!

diavatis είπε...

seize the day, καλώς ήρθες...
πράγματι η διαδρομή ήταν πολύ όμορφη, όσο για την κορυφή... ήταν όντως κρίμα που δεν απολαύσαμε την υπέροχη θέα της
από ποιο χωριό είσαι πατριωτάκι;
σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια και εννοείται οτι όποτε θες περνάς...
έπονται συνέχειες για τα βουνά...

diavatis είπε...

μαριλένα,
όσα περισσότερα μπορούμε να μάθουμε για την ιστορία ενός τόπου τόσο το καλύτερο, δε συμφωνείς;

αν έχεις τη διάθεση διαφώτισέ με για τις αναφορές του Λουντέμη...
και ποίος ήταν αυτός...

την καλημέρα μου!

diavatis είπε...

φυρδην-μιγδην ή αλλιώς Γλαρένια μου...
έτσι πράγματι, σαν Θεός...τα βλέπεις όλα από άλλη σκοπιά και θεώρηση, μα ΟΛΑ...

την βουνίσια καλημέρα μου :))

diavatis είπε...

a.g. καλώς ήρθες...
η πατρίδα εδώ θα είναι πάντα... όσο μπορούμε...
αλλά και λίγο ΠΑΣ ΓΙΑΝΝΕΝΑ δε βλάπτει... έτσι να υποστηρίζουμε και λίγο τους "δικούς" μας...:)))

την καλημέρα μου

diavatis είπε...

Θαλασσινή μου...
δε χαίρεσαι; έλα, πάρε υλικό να φτιάχνεις όμορφες ιστορίες...
να ξεχνιόμαστε, να ταξιδεύουμε

την βουνίσια καλημέρα μου :)))

diavatis είπε...

una mama...
από τη στιγμή που μπαίνω στο λεωφορείο, αυτό που σκέφτομαι είναι ΜΟΝΟ το βουνό. Για μένα είναι πάντα μία πρόκληση να ξεπεράσω τον εαυτό μου, τα όριά μου, να ανεβάζω τον πήχυ όλο και πιο ψηλά. Αυτό κάνει καλό και στις αντοχές μου γενικότερα ως άνθρωπος...

όσο για τη μουσικούλα είναι από την ταινία brokeback mountain...
έχει πράγματι μια αίσθηση νοσταλγίας, αλλά το βουνό...είναι εκεί και περιμένει

την καλημέρα μου :)))

seizeTHEsky είπε...

Πατριωτάκι από το χωριό Ράικο, ΒΔ σχεδόν από τα Γιάννενα. Ο παππούς από τη μεριά της μάνας μου ήταν από εκεί. Κρίμα που ακόμα δεν έχω καταφέρει να πάω… Κάποια στιγμή, σίγουρα.

Να είσαι και να περνάς καλά!
Καλό μήνα, καλή βδομάδα και καλή σου μέρα εύχομαι! :)

seizeTHEsky είπε...

Πατριωτάκι από το χωριό Ράικο, ΒΔ σχεδόν από τα Γιάννενα. Ο παππούς από τη μεριά της μάνας μου ήταν από εκεί. Κρίμα που ακόμα δεν έχω καταφέρει να πάω… Κάποια στιγμή, σίγουρα.

Να είσαι και να περνάς καλά!
Καλό μήνα, καλή βδομάδα και καλή σου μέρα εύχομαι! :)

diavatis είπε...

μακρινές ρίζες δηλαδή...

να σαι καλά και εσύ!

νατασσΆκι είπε...

Δεν έχω φτάσει ποτέ σ' αυτά τα βουνά, μα την απόλαυσα την περιγραφή - πανέμορφα!

Καλημέρα :)
(η ευχή "Εις το επανιδείν!" μου άρεσε πολύ - να είσαι καλά να ξαναπάς! :))

diavatis είπε...

νατασσάκι!

την καλημέρα μου...

το "Εις το επανιδείν" ναι, είναι για τα βουνά...

θα τους ξαναπάω :)))
να μην μου στεναχωριούνται:)))

kanataki είπε...

τόσο που κουράστηκα όσο διάβαζα για τις αναβάσεις, λέω να πάρω άδεια από τον εαυτό μου και να μην γυμναστώ και για τους επόμενους 6 μήνες

υγ φυσικά και δεν γυμνάστηκα ούτε και τους προηγούμενους 6....

diavatis είπε...

κανατάκι
η κούραση για να ανέβεις στο βουνό είναι καθαρά και μόνο σωματική. Από τη στιγμή όμως που φτάνεις στην κορυφή τα ξεχνάς όλα και γεμίζεις τόσο από ικανοποίηση και αγαλίαση και ηρεμία που αυτή η κούραση που ένιωθες έχει πάει ήδη περίπατο από μόνη της. Και για αυτό το λόγο συνεχίζεις να ανεβαίνεις :)))

Καμία σχέση η ορειβασία με το γυμναστήριο...

την καλημέρα μου!

Ανώνυμος είπε...

Καλημέρα κι από μένα που είμαι από το Θεριακήσι.
Ωραία δεν είναι η Ολύτσκα; τσαϊ μάζεψες; δεν υπάρχει ωραιότερο.