Δευτέρα, Μαΐου 05, 2008

Μια φορά και έναν καιρό...

… ήταν μια γύφτισσα. Δεν την ήθελαν στον τόπο της και έφυγε… έφτασε μετά από καιρό στην Κόνιτσα, όπου την ήθελαν αλλά δεν την ήθελαν κιόλας… Απελπισμένη, αποφάσισε να πάει να ζήσει στο βουνό. Ανέβηκε λοιπόν πάνω σε ένα βουνό, στους πρόποδες του οποίου σήμερα είναι το χωριό Καστανέα ή Καστάνιανη - ένα από τα πολλά χωριά της πέτρας και των μαστόρων.

Εκεί πάνω όμως πάγωσε από το κρύο και πέθανε… Έτσι λένε (με επιφύλαξη), πήρε το όνομά του αυτό το βουνό… Γύφτισσα (1755 μ.υψομ), όπου υπάρχει και ένα σχετικό άγαλμα.

Αντιγράφω λίγα λόγια για την ευρύτερη περιοχή των Μαστοροχωρίων… «μια ενότητα χωριών γέννησε πλήθος τεχνιτών (μαστόρους της πέτρας, ξυλογλύπτες, ζωγράφους κ.λπ.), που κατά την παροιμιώδη έκφραση[1] «έχτισαν τον κόσμο». Δροσοπηγή, Πληκάτι, Γοργοπόταμος, Ασημοχώρι, Χιονιάδες, Βούρμπιανη, Πυρσόγιαννη, Καστανιάνη, Αμάραντος κ.τ.λ. είναι τόποι που έβγαλαν χιλιάδες τεχνίτες, οι οποίοι κατά «μπουλούκια» όργωσαν τον ευρύτερο χώρο της Βαλκανικής κι ακόμα πάρα πέρα χτίζοντας ιδιωτικά και δημόσια κτίρια, διακοσμώντας και αγιογραφώντας εκκλησίες και μοναστήρια, κατασκευάζοντας καλντερίμια και γεφύρια. «... Εμείς, δω απάνου, βλέπεις από την πέτρα γεννηθήκαμε... με την πέτρα πορευτήκαμε... και την πέτρα αξιώσαμε...Ό,τι φτιάχτηκε τότε γυιέ μου, δεν ματαφτιάχνεται τώρα. Οι παλιοί έκαναν το σταυρό τους κι έχτιζαν. Πίστευαν πως σε κάθε πέτρα μέσα βρίσκεται κι ένας άγιος . Και, με καρδιά ζεστή, την ακουμπούσαν στο γιαπί,. Σαν να προσεύχονταν... Με φόβο Κυρίου...». (Γ. Λυμπερόπουλος, Ορεινοί και μεθόριοι, Αθήνα 1972).»


Η ανάβασή μας λοιπόν, ξεκίνησε από την Καστανέα ή Καστάνιανη, ένα χωριό που βρίσκεται 25 χλμ. από την Κόνιτσα - η οποία απέχει περίπου 60 χλμ. από τα Ιωάννινα - για να φτάσουμε στην κορυφή της Γύφτισσας μετά από περίπου 2 ώρες και κάτι. Το δάσος γεμάτο από οξιές και έλατα. Το πάτημα δε του μονοπατιού μαλακό, σαν χαλί! Στρωμένο από φύλλα, ξερόκλαδα και πευκοβελόνες.

Καθώς ανεβαίναμε και τι δεν ακούσαμε… έναν (;) κούκο, έναν (;) τρυποκάρυδο, είδαμε ένα γεράκι να ισορροπεί πετώντας στον αέρα περήφανα, είδαμε σβαρνίσματα από αρκούδα,

είδαμε όμως… και τα χαρακώματα… πέτρινα, αλλά και χωμάτινα… από άλλες εποχές μεν, να μας θυμίζουν όμως δε, ότι στα μέρη που περπατούσαμε εμείς τώρα και θαυμάζαμε το υπέροχο τοπίο, ένας πόλεμος είχε κηρυχτεί κάποτε…

ο εμφύλιος πόλεμος του 1946-1949. Όσοι ενδιαφέρονται να μάθουν κάτι παραπάνω, υπάρχει σχετικό υλικό εδώ. Αλλά και σε άλλα λινκς που έδωσα γρηγορότερα.

Φτάνοντας πια στην κορυφή… τι να πώ;

Περιμετρικά μία θέα απαράμιλλη… κάντε ένα μικρό κλίκ σε όλες τις φωτό για μια μεγάλη πανοραμική μεγέθυνση...

(στο κέντρο ο Σμόλικας χιονισμένος ακόμα, και λίγο πιο δεξιά και βάθος η Αστράκα)

Τόσα πολλά ένδοξα και περήφανα βουνά τριγύρω μας… δεν μπορούσα να μην σκεφτώ πόσο τυχερή είμαι που ανεβαίνω σε τούτα τα μέρη και όχι μόνο…

(από άκρη αριστερά η Κυρά-Κούλα, στη μέση δεσπόζει ο Σαραντάπορος, στο βάθος χιονισμένη ακόμα και η Νεμέρτσικα - ένα μέρος της οποίας είναι Ελληνικό, το υπόλοιπο της Αλβανίας- και λίγο πιο δεξιά κάτω από το σύννεφο το Κάμενικ)

Στην παρέα μας βρισκόταν ένας απόστρατος μεγάλης ηλικίας… θέλησε να απαγγείλει ένα ποίημα για όλους αυτούς που κάποτε (και σε πολύ νεαρή ηλικία) έχασαν τη ζωή τους εδώ πάνω… συγκινήθηκε… και δεν μπορούσα να μην συγκινηθώ και εγώ βλέποντάς τον να πονάει, να σπάει, να λυγίζει…

Σταθήκαμε στην κορυφή για μιάμιση ώρα. Ο καιρός βοήθησε αυτή τη φορά και έτσι μπορέσαμε όλοι μας να τραβήξουμε τις φωτογραφίες μας, αλλά και να ξεκουραστούμε κάτω από έναν ήλιο ζεστό…

(από αριστερά λοιπόν το Κάμενικ, στη μέση περίπου το Γκόλιο και πιο δεξιά - και σχεδόν πίσω από τα δέντρα η κορυφογραμμή του Γράμμου)

Η κατάβαση μέχρι το χωριό

διήρκησε επίσης περίπου δύο ώρες. Κατά την διαδρομή, αρκετά μικρά ελατάκια ξεπετάγονταν δεξιά και αριστερά του μονοπατιού και έτσι δεν μπορούσα να μην φωτογραφήσω αυτό το πανέμορφο «νεούλι»…

Ιστορία λοιπόν σήμερα μέσα από τα βουνά μας…

Σε δύο εβδομάδες προγραμματίζω την επόμενη εξόρμησή μου στα βουνά... μέχρι τότε (και λόγω φόρτου διαβάσματος) σας χαιρετώ...

Εις το επανιδείν!

16 σχόλια:

Μαριλένα είπε...

πολλές φορές Διαβάτη μου, ζηλεύω τις εκδρομές και τους περιπάτους σας στα βουνά..

ιστορία μέσα από τα βουνά μας,
ποίηση μέσα απο τα βουνά μας,
επιβίωση μέσα απο τα βουνα μας,
γνώση,
ό,τι θές..

καλό διάβασμα, καλη επιτυχία και πολλά πολλά φιλιά σας στέλνω :))

stratigos είπε...

kalispera
tuxaia brika afto to blog alla sugini8ika giati eimai kata to umisi apo tin kastanea kai stin fotografia tou xwriou exeis kai to spiti mou. aktos apo to smolika kai tin teleutaia korufi tou grammou (2520m) tis alles pou anafereis edw tis exw episkeftei sxedon oles kai se diavevew oti einai oles katapliktikes kai 3exwristes na eisai panta kala

ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ είπε...

"Φτάνοντας πια στην κορυφή… τι να πώ;"

Σε καταλαβαίνω απόλυτα! Είναι απερίγραπτο το συναίσθημα...το έχω νιώσει... αισθάνεσαι σαν "θεός"... εισπνοές ανακούφισης γεμίζουν τους πνεύμονες με καθαρό αέρα κι' εκείνη η απόλυτη, η μαγευτική ησυχία.... άσε δεν έχω τον τρόπο να τα εκφράσω..
ΚΑΛΉ ΣΟΥ ΜΈΡΑ!!!

φΙΛΊ ΚΑΙ γΛΑΡΈΝΙΕς ΑΓΚΑΛΙΈς

marilia είπε...

σνουποφιλάκι γλυκό! :) Να ομορφοπερνάς!

diavatis είπε...

σε ευχαριστώ πολύ μαριλένα μου...

πράγματι, τα βουνά μας (που δεν έχουμε και λίγα) έχουν πολλά να μας πούν...

φιλιά πολλά και σε σας...

diavatis είπε...

γειά σου stratige...

καλώς όρισες έστω και περαστικός...

στον Γράμμο έχω σκοπό να ανέβω σε περίπου ένα μήνα... είναι αλήθεια οτι είναι φανταστικά εκεί πάνω... και τελικά όσο πιο ψηλα τόσο καλύτερα... η θέα είναι καταπληκτική...

αφού είσαι και από την Καστανέα για πές μου... ισχύει ο μύθος που έγραψα για την Γύφτισσα ή γνωρίζεις κάτι άλλο;

χαιρετώ σε :)))

diavatis είπε...

Γλαρένια μου...

ναι οι στιγμές απάνω στο βουνό είναι καθόλα μοναδικές...

είναι απλά "το κάτι άλλο"...

την καλησπέρα μου και βουνίσια φιλιά!

diavatis είπε...

marilitsa :))))

προσπαθούμε να περνάμε καλά... αν και τον τελευταίο καιρό (λόγω εξετάσεων) το στρες έχει κάνει έντονη την παρουσία του...

το βουνό πάντως βοηθάει πολύ και για αυτό θα συνεχίσω όσο μπορώ να ανεβαίνω...

βουνίσια φιλιά και σε σένα...

Ανώνυμος είπε...

υπεροχα οπως παντα...τα χαρακωματα και τα ιχνη απο αγρια ζωα πρεπει να εκαναν πιο ενδιαφερουσα την εξορμηση!
με συγκινησε κι εμενα ο ηλικιωμενος κυριος...για φαντασου!
μια συμβολικη κινηση απο εναν ανθρωπο που φυλαγε μεσα του αισθηματα και ηλεκτρισε την ατμοσφαιρα...μπραβο του!
υπεροχες οι φωτογραφιες...φιλια πολλα διαβατη μου!!!!

diavatis είπε...

mama μου...

και έλεγα από μέσα μου... και αν μας εμφανιστεί κανένα άγριο ζώο... τί κάνουμε τότε;

βέβαια, είμαστε πάντα ομάδα και έχω και τα μπατόν μου, οπότε μια ασφάλεια την νοιώθω :)))

φιλιά και σε σας...

Ανώνυμος είπε...

τι ειναι τα μπατον διαβατη μου?
ετσι για να μαθαινουμε κιολας ; ))

diavatis είπε...

τα μπατόν mama μου είναι εκείνα τα "μπαστούνια" που έχουν οι ορειβάτες όταν ανεβαίνουν στο βουνό...

σαν εκείνα που έχουν και οι σκιέρ...

σε φιλώ

Μαριλένα είπε...

εγώ η λαιμαργη, μονο τα μπατον σαλέ, ξερω, χαχχχχ


χρονια πολλά Διαβάτη μου :))
να εισαι παντα καλά, να σε χαίρονται τα κοριτσια σου :))

φιλάκια :)

ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ είπε...

MANOYΛΑ, Χρόνια σου Πολλά!!!!

Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιές

diavatis είπε...

χαχαχχχααχ... το νού σου στο φαγητό εσύ, ε;
μαριλένα μου...

Χρόνια πολλά και σε σένα να σε χαίρεται όλη η οικογένειά σου... και περισσότερο οι κοριτσάρες σου

φιλιά :)))

diavatis είπε...

Γλαρένια μου...
σε ευχαριστώ για τις ευχούλες :)))

και φυσικά ανταποδίδω...
να είσαι καλά, να χαίρεσαι και να σε χαίρονται και σένα τα γλαρόπουλά σου

σε φιλώ :)))